30 augusti 2013

Rensa paletten


Det känns bra att börja målardagen med att rensa paletterna. Att städa bort det gamla och börja på ny kula. Det är dock inte så roligt att jag vill göra det varje gång jag målar, och därför har jag flera paletter staplade på varandra så att jag lätt kan ta fram en ny när jag behöver. I morse var alla fulla av intorkad färg och då var det bara att börja skrapa.

Mina paletter är av plast, och ursprungligen lock till Ikeabackar som vi har i barnens rum. De är perfekta som paletter eftersom de är i lagom storlek, vita (så att man ser färgerna ordentligt), och har en liten kant så att färgen inte rinner av om den blir tunn. Den enda nackdelen är att färgen biter sig fast lite väl mycket i den matta plasten, så jag måste blöta upp och skrapa ganska hårdhänt för att få bort all den tjocka färgen. Skulle jag låta bli att göra ren paletterna och bara klämma ut ny färg, löses den dock upp, följer med på penseln och lämnar fula spår på målningen. Det är bäst att göra jobbet alltså.

Jag har funderat över andra alternativ. Ett är att använda en stor glasskiva med ett vitt papper under. De är lättare att skrapa av när färgen har torkat, men de är lite svåra att hålla i handen om man skulle behöva det, så jag håller mig nog till mina lock ett tag till. Det är ju ganska trevligt att rensa ibland.

4 kommentarer:

ingridp sa...

Bra idé ! Jag har också massor av lock liggandes. Undrar om man kan lägga på något slags lack innan man börjar använda dem. Utan att det blandar sig???

Elin sa...

Jag vet faktiskt inte... men de blir ganska blöta så jag vet inte vilken lack som skulle kunna stå emot det? Man får ta skrubbningen som lite armträning ;)

Maria sa...

Jag kör med samma paletter utan att rengöra. Har aldrig upplevt att färgen tar med något av färgen under. Målar du med olja? Jag målar med akryl. Min första palett som jag snickrade på slöjden i åk 4 hänger med än, den är ganska tung vid det här laget. =)

Elin sa...

Nej, jag målar med akryl också. Kanske beror det på underlaget? Om du har en palett av trä så kanske färgen biter fast ännu mer än på plast?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...