18 april 2013

Besviken... eller ?

Alla vykort
Små magneter
Igår fick jag hem min beställning av vykort från Vistaprint och jag blev så besviken. Färgerna på vykorten är inte alls lika klara och fina som på mina tidigare beställningar. (De äldre korten på bilden är fåren, damen som ligger i blommorna, pojken på stolen och damen i vattnet) Bilderna är mycket ljusare än originalen, och jag grämde mig hela kvällen över resultatet. Irriterande nog så beställde jag mycket på en gång eftersom jag var så nöjd med de tidigare korten. Dessutom hade jag tänkt beställa ännu fler, men som tur var sansade jag mig just då. Något jag blev lite nöjd med dock, är de små magneter som jag provbeställde. De är i visitkortsstorlek (ca 5x8 cm) och passar fint på anslagstavlan eller kylskåpet.

Idag när jag tittar på vykorten känns det något bättre. Det är vykort - inga högkvalitativa tryck. Men jag har nog lärt mig att enkelt inte alltid är bäst. Nästa gång prövar jag ett lokalt tryckeri eller Moo.com.

Tyvärr glömde jag ju att beställa riktiga visitkort trots att det var det jag skulle göra från början, så det är ju bara att ta tag i det på en gång.
* * *

I ordered some new postcards and I am not very happy with them. 

7 kommentarer:

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Hej Elin! Testa ett lokalt tryckeri nästa gång och be att få provtryck innan, så får man en känsla om man kanske måste "skruva" lite i färgerna innan tryck.
Obestruket papper blir mörkare och bestruket blir ljusare, men det är ju helst obestruket och en matt känsla vi vill ha, vi som målar :)
Be att få pappersprover från lokala tryckeriet innan du drar igång. Var med när de trycker, så har du chans att påverka och få en förståelse för den processen.
Digitaltryck kostar inte så mycket, det är en annan teknik idag än förr.

Bara lite tips, hoppas det var till någon hjälp :)
Kram Bettan

Elin sa...

Tack Elisabeth! Jag har beställt vernissagekort från ett lokalt tryckeri förr och det blev bra. Det som lockar med sådana sidor som Vistaprint är ju enkelheten - att kunna sitta hemma och knappa på datorn :) Det lönar sig nog att lägga lite mer tid dock.

Madde sa...

Klaga på kvaliteten på din beställning. Min erfarenhet av Vistaprint är att man får nytt och bättre, de har riktigt bra service. Erbjud dig att skicka ett gammal vykort och nytt för att visa kvalitetsskillnaden.

Linda sa...

Ah, vad tråkigt! Det är visserligen bara du som kommer tänka på det, men du är ju nog så viktig!!!

Kul med magneterna! När vi var på fotografiska för ett par veckor sedan tänkte jag att en magnet ju är det ultimata som souvernier och minne och minikonstverk. Tyvärr fanns ingen motiv från de utställningarna vi besökte.

Elin sa...

Madde: Jag tänkte klaga på kvaliteten först, men sedan insåg jag att det nog var mitt fel... har faktiskt gjort en beställning till redan. Vi får se hur det blir.

Linda: Jag tycker också att det skulle vara trevligt med magneter på konstverk. Vi får se om någon annan tycker det också :)

sa...

Tråkigt, sånt.
Men du, du gör så fantastiskt fina grejer ;)

Elin sa...

Tack, tack :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...