13 mars 2013

Man kan aldrig få för många böcker


Jag har en hög med konstböcker som väntar på mig, och det gör mig lycklig. Böcker gör mig alltid lycklig, men alldeles särskilt mycket om de innehåller vackra bilder. Böckerna om Lena Cronqvist och Helene Schjerfbeck har jag fått av min svärmor, som delar mitt konstintresse, och de andra två har jag köpt själv på bokrean. Den lilla tunna Anmärkningar om saknaden av Per-Gunnar Evander är egentligen inte en konstbok, men den innehåller bilder av den lokala konstnären Eigil Thorell, vars bilder jag älskar.

Boken om Lena Cronqvist har jag redan läst, det är en liten tunn historia om hennes måleri som jag läste ut på en kväll. De övriga har jag absolut inte tid att läsa just nu, men det gör inte så mycket. Jag tycker om att titta på dem, bläddra lite i dem, och gotta mig åt tanken att jag ska läsa dem senare. Det är inte alltid så bråttom.
* * *
I have a pile of art books waiting for me, and it makes me happy.


Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...