11 januari 2013

365 faces - flytande tusch


Hittills har jag gjort mina dagliga ansikten i blyerts eller kol, men idag kände jag för att göra något annat. Jag letade fram lite flytande tusch och något att rita med. Eftersom jag bestämt att jag inte ska måla mina ansikten ville jag inte använda en pensel. Först provade jag med en strumsticka i plast, men det gick inte så  bra (det är den översta bilden till vänster här nedanför). Jag fick nästan inte med mig någon färg på stickan och var tvungen att doppa den hela tide, och det droppade och kladdade. De övriga tre bilderna gjorde jag med en grillpinne i trä, där jag använde den vassa spetsen till att teckna. Det gick mycket  bättre. Träet suger mer färg och det var lättare att dra linjer. Jag kan dock inte säga att jag är särskilt nöjd med någon av dem, men det är bara snabba skisser och bra träning.
* * *
Until now I have used a pencil or charcoal for my daily faces, but today I wanted to use something else. These faces are made with ink and a wooden stick. I am not very happy with them, but they are just quick sketches and it is good practise.

5 kommentarer:

Madde sa...

Testa naturlig pinne - från ett träd - dels avbruten (nästan fransig), dels halvrund spets.Det blir något annat. Jag gillar slumpmässigheten i det. Att man inte kan styra riktigt, att det inte exakt blir om man tänkt...

Elin sa...

Det ska jag göra. Det var lite det jag var ute efter men det var svårt att ta sig ut i snöstormen för att leta pinnar idag :)Tack för tipset!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

De är ju jättefina! Och tack Madde säger jag för tipset om naturpinne:)

Maria sa...

Jag tycker bäst om den med plaststickan, gillar plupparna och droppet. Kul också att testa med naturpinne.

Elin sa...

:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...