7 december 2012

Ett roligt projekt


Under påskens Gästrik Konst visade min utställningskamrat Mona en bok där hon klistrat in foton på alla skrotskulpturer hon gjort, och sedan skrivit ner lite information om dem. Som ett arkiv över alla hennes verk. Det tyckte jag var en jättebra idé, och nu har jag äntligen påbörjat mitt eget arkiv. Som tur är har jag fotograferat nästan alla målningar, och dessutom har jag ju skrivit om de flesta här på bloggen, så informationen finns, även om den är lite splittrad. Det blir så mycket bättre att ha allt samlat på ett ställe. Dessutom är det perfekt att visa om det är någon som vill beställa en målning. Men det tar tid! Jag har sålt en hel del målningar de senaste fyra åren.

Albumet jag använder är ett vanligt fotoalbum med plastfickor och lite plats för anteckningar. Bredvid varje bild skriver jag titel, årtal när den målades, teknik, mått och köpare. Finns det något annat att berätta kring bilden kan jag skriva dit det också, som t ex om de är köpta som en present eller är ett beställningsarbete. Än så länge har jag bara satt in ungefär en tredjedel av bilderna, och jag har ännu inte kollat upp alla namn på köpare som jag har uppskrivna på andra ställen, men jag är redan så nöjd med det här projektet. Jag blir riktigt stolt över mig själv när jag ser alla målningar jag har gjort. Och sålt! I början mest till familj och vänner förstås, men med tiden allt mer till andra människor. Det är så kul.

* * * 
I have made a photo album with the paintings I have sold. 


7 kommentarer:

Emma sa...

Toppenbra idé!

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Underbar idé, som det bästa portfoliot blir det ju också.

PetraMaria sa...

Har själv funderat mycket på hur jag ska skapa en liknande pärm. Än så länge har jag inte kommit fram till hur jag vill göra, tack för din idé :)

Perfekt pyssel i vintermörkret.

Elin sa...

Petra: Jag önskar att jag hade börjat för fyra år sedan... Det blir ganska många bilder att sätta in så här i efterhand :)

ingridp sa...

Vilket fint format på korten. Är det kameran ( ser ut som en instamatic ) ?

Mona sa...

roligt att jag kunde inspirera och att du kommit igång med din bok - lycka till! Jag har alltid förespråkat "riktiga" böcker framför elektroniska.

Elin sa...

Ingrid: Det är ingen särskilt kamera, bara att jag för det mesta har gjort kvadratiska målningar och när jag skriver ut dem så lämnar jag en vit kant runt.

Mona: Riktiga böcker är alltid nummer ett - men jag är ganska förtjust i elektroniska också. Ju fler sorter desto bättre :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...