18 oktober 2012

Undersöka oljekritor 6

Idag arbetar jag för fullt med att färdigställa min del till kompendiet om kritor. Eftersom det inte finns så mycket information om oljepastellkritans historia eller om konstnärer som använder dem, så har jag satsat mer på att undersöka olika tekniker. Idag gjorde jag en snabbvariant av den klassiska övningen med oljekrita och vattenfärg.


Först ritade jag upp några snöflingor med vit oljekrita på vitt akvarellpapper. Lite tråkigt motiv kan det tyckas, men jag hade bråttom och ville bara få en bild som illustrerar tekniken.


Sedan målade jag över flingorna med blå akvarellfärg och mycket vatten.


Färgen fäster inte på den feta oljekritan och snöflingorna framträder tydligare mot den mörkare bakgrunden.

I keep playing with my oil pastels and watercolour.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...