6 augusti 2012

Kreativ i köket



Våra vinbärsbuskar dignar av bär och jag har funderat över om jag ska hinna plocka av dem, eller om skatorna ska hinna före. Idag kom Greta och jag på att vi skulle koka saft. Vi hann plocka tre liter innan Gretas tålamod tröt och när kastrullerna plockades fram smet hon iväg och jag fick sköta saftkoket själv. Tyvärr upptäckte jag att vi inte hade tillräckligt mycket socker så jag fick improvisera lite. Vanligt socker blandades med både vanilj- och råsocker men jag kom ändå inte upp i den mängd receptet sa att jag skulle ha. Smaken var det dock inget fel på. Eftersom hållbarheten minskar med mindre mängd socker frös jag in saften i små plastpåsar, lagom mycket för att blanda en liter måltidsdryck. Så har jag aldrig gjort förut, men det borde fungera alldeles utmärkt. Saften finns tillgänglig när den behövs, men det krävs lite planering för att blanda den. Inget nallande av saft varje dag alltså. Perfekt!

Greta and I made juice from red currants today.

3 kommentarer:

Emma sa...

Vilka fina foton! Blir riktigt sugen på vinbärssaft nu. Dessutom var det smart att komplettera sockret med andra sötningsmedel. Man tager vad man haver så att säga....undrar om honung hade funkat :)

Emma sa...

Vilka fina foton! Blir riktigt sugen på vinbärssaft nu. Dessutom var det smart att komplettera sockret med andra sötningsmedel. Man tager vad man haver så att säga....undrar om honung hade funkat :)

Elin sa...

Ja, honung tänkte jag inte ens på... det kanske hade fungerat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...