13 augusti 2012

Det ska gå

Ett nytt nyckelband  av farmor Huldas klänningsskärp och en gladare nyckel...
...och en fixad kalender gör förhoppningsvis jobbet roligare
I dag är det första arbetsdagen på skolan efter en lång tjänstledighet. Det är med blandade känslor jag återgår. Det finns nästan lika många fördelar som nackdelar med att dela arbetstiden mellan eget företag och skola och jag har grubblat mig blå på hur jag ska kunna hålla balansen mellan de två. Jag ska arbeta tre dagar på skolan och har därför två dagar hemma.

På plussidan:

  1. Fast inkomst. Jag behöver inte känna pressen att producera och sälja på samma sätt. Även om jag har målat och sålt fler tavlor än någonsin i år så räcker det inte till att leva på (än).
  2. Arbetskamrater och elever. Det blir lätt ganska ensamt att arbeta hemma.
  3. Utvecklande. Jag lär mig något nytt varje dag i skolan.
På minussidan:
  1. Tiden. Jag har så mycket mindre tid att måla. Bara två dagar jämfört med vårens fem.
  2. Arbetskamrater och elever. Det är jobbigt att samarbeta också. Ibland är det skönt att inte behöva diskutera allt.
  3. Tiden igen. Hur utvecklande det än är så vet jag att hjärnan inte lägger av när arbetstiden är slut och jag är rädd att det inte kommer att finnas så mycket utrymme för tankar på konsten och företaget. 

Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka fokusera på de positiva sidorna och göra mitt bästa för att hitta en balans. Det ska gå.

I have taken seven months off from work to paint, but now it´s time to go back again. I am looking forward to it, but worry that I won´t get enough time for my painting. I will be working three days at school and have two days at home. I am determined to focus on the positive and I will try my best to find a balance.

7 kommentarer:

Carin sa...

Det går säkert jättebra Elin! Och du kommer att vara så otroligt på hugget när du får en chans att måla...

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Förstår din oro! Det kommer nog gå bra, kom ihåg att du ju var rätt produktiv även förra hösten när du var på skolan:)

Mitt bildrum sa...

Vilka åldrar och ämnen undervisar du i? Jobbar själv inom skolan och börjar igen imorgon....

Madde sa...

det går, det blir annorlunda & eftersom du vill att det skall bli bra, så blir det så :)

Wenche sa...

Hej
Det blir jobbigt men det går.
Du är så duktig.
Det är gott att vara lite ekonomisk oberoende så behöver man inte snegla åt det som är mest säljbart men kan följa sin egen väg.

Elin sa...

Tack alla för era kommentarer. Det var roligt att träffa alla idag, men jag är ganska trött i huvudet nu :)

Mitt bildrum: Jag arbetar på högstadiet med svenska och bild det här läsåret, men är egentligen bara behörig i svenska, historia och religion. Ska läsa in bildbehörigheten i höst.

Mitt bildrum sa...

"Bara" svenska, historia, religion..he-he (men förstår hur du menar). Blir ju en riktigt fin kombo sen. Lycka till!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...