17 augusti 2012

Bloom True - första målningen färdig

Min första färdiga målning efter e-kursen Bloom True
Bloom True är över för länge sedan, men inte förrän nu har jag lyckats måla färdigt någon tavla. Jag grubblade ju lite över arbetssättet och hur jag skulle förhålla mig till det, men tyckte att jag hittade min väg till slut. Det var en väg som innebar att jag täckte i princip alla tidigare lager av färg och mönster. Bortkastad tid kan det tyckas, men jag håller inte riktigt med. Det var de där första lagren som gav mig inspirationen till det färdiga resultatet, och jag kände mig mycket friare i måleriet. Inte lika rädd för att förstöra det jag redan gjort. 

Jag tror att en av anledningarna till att jag brottades med hur jag skulle arbeta, är att jag vill ha ett lugn i målningarna. Jag tycker om mönster och mycket färg, men det måste vara vilsamt, inte rörigt, och de första skikten blir lätt lite oroliga. Ett exempel på hur jag suddar och målar över kan man se här nedanför. Mitt öga stördes av den skarpa kanten på kjolen, så jag suddade med en torr pensel och lite turkos färg på gränsen mellan kjol och bakgrund och genast kändes det mycket bättre. 
En något suddad kant på kjolen
Vill du läsa mina tidigare funderingar kring e-kursen och hur jag vill måla så hittar du dem här, här och här.

The e-course Bloom True with Flora Bowley finished a long time ago but I haven´t painted the last layer on any of the paintings until today. Almost all of the first layers are covered but I don´t think that they were a waste of time, since they were the inspiration for the finished result. I struggled a bit with Flora´s painting process but I think I found my own way finally. 

One of the reasons I had trubble with this painting style was because I want my paintings to be calm. I like patterns and strong colours but they have to blend together in some way. The first layers are a little bit too much for me, that´s why I covered most of it up. I even blend the colours to avoid to much contrast, as you can see in the pictures above. I mixed the light green with the black in the outline of the skirt. It feels much more pleasing to my eye.

If you want to read my other thoughts on this e-course you can read it here, here, and here.

2 kommentarer:

Dorte sund jensen sa...

Kære Elin

Jeg elsker dette maleri, og har set på det utallige gange. Dine billeder har en helt særlig stil...

Elin sa...

Tack Dorte!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...