30 augusti 2012

Att se det vackra


Vi har en stor trädgård. En sådan där trädgård utan tydliga gränser utåt, som bara övergår i högt gräs och buskar ut mot åkerkanten. Varje år gör jag ett försök att tukta det vildvuxna något, gräva upp, plantera nytt och rensa bort, men jag hinner aldrig riktigt med. Just nu växer ogräset hej vilt och sommarblommorna ser väldigt tilltufsade ut. Gräset växer så det knakar i regnet och häcken är full av brännässlor. Äppelträden har inte blivit beskurna och barnens leksaker ligger överallt. Det känns som om jag aldrig kommer att få ordning igen. Som om jag tappat kontrollen.

Men.

Så ser jag mitt i all röra att min nyplanterade ros har blommat om med en alldeles perfekt rosa ros, trots att vi inte satt upp hängrännor på verandan och bladen är gråprickiga av uppstänkt lerjord. Den vita sohatten blommar också med stadiga gula knappar, och den brokbladiga salvian är vackrare än någonsin.

Det gäller att välja det man ser. Att välja att se det vackra.

Resten tar jag hand om någon annan dag.

I don´t have time for my garden and it is easy to feel overwhelmed, but I try to focus on the beautiful things instead.

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...