8 maj 2012

Jag kommer inte undan damerna

Solen skiner in på en av damerna
Jag har svårt för att måla en tavla som inte föreställer människor. Ibland kan jag sträcka mig till att måla djur, men sällan något annat. Det känns på något konstigt sätt som om jag fuskar om jag inte har en människa med. Som om det blir för enkelt. Det är ju besvärligt att måla människor. Jag petar och pillar för att få ansiktsuttrycket alldeles rätt. Ibland kan alla proportioner och former stämma men jag gillar inte utseendet så då målar jag om igen. Ofta blir jag lite blind för hur de egentligen ser ut efter ett tag, och måste titta på dem i en spegel för att se om något inte stämmer. Sedan när jag väl är nöjd, så tycker jag nästan att de är som gamla bekanta för att jag har tittat på dem så mycket. Som om de finns på riktigt och inte bara på duken. Det känns som om det skulle vara lite enklare att välja andra motiv, men än så länge verkar de som om jag inte kommer undan damerna, och det är väl bara att acceptera. Tids nog dyker det nog upp något annat.


7 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Förstår vad du menar. Jag känner lite samma sak när jag byter medium, som jag gjort nu lite m akrylcollagen. Känns som jag "sviker" akvarellen!! Sjukt va:)?

Elin sa...

Vi är nog lite sjuka båda två ;)

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Sant!
:)

Emma sa...

Du har en alldeles särskild känsla i dina bilder tycker jag. De är så fina dina tavlor!

Elin sa...

Tack Emma! Vad glad jag blir!

Mona sa...

Jag vet hur du känner. Jag ser fåglar i allt... Det kanske är ett stadium vi skall igenom. Var sak har sin tid i våra liv..... Ha det gott!

Elin sa...

Det stämmer säkert Mona. Det ska bli kul att se vad som kommer sedan ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...