25 april 2012

Tänka annorlunda

Mönster på gång
Efter lite krattande, en timmes promenad och flera timmars umgänge med familjen utan att tänka på måleri över huvud taget, fick jag en idé om vad som fattas på målningen jag slet med igår. Idag ska jag försöka rätta till problemet och hoppas att det inte går lika dåligt som igår. Egentligen är det ju inte något konstigt att det går sämre med måleriet någon dag. Det är klart att det måste få göra det ibland. Anledningen till att det gick så dåligt står också klart för mig. Jag var stressad. Jag har räknat ut hur många målningar jag måste göra varje vecka för att hinna till nästa utställning och känner pressen att producera. Det går inte att tänka så, för då blir det bara kattskit av alltihop. Idag ska jag försöka tänka annorlunda:


  1. JAG HAR TID! Visst blir det lite tajt att hinna med allt till utställningen, men så är det alltid. Känslan av att tiden inte räcker till finns alltid där oavsett hur mycket tid jag har. Nu har jag förmånen att få ägna hela dagarna åt det jag vill, så vad finns det att sura över?
  2. DET MÅSTE VARA LUSTFYLLT! Jag kan inte måla när det blir ett tvång. Det måste kännas roligt, annars kan jag lika gärna sluta. När jag kör fast med en målning är det bättre att göra något annat en stund, leka med färger, sy, eller ta en promenad. Det brukar lösa sig bättre då än om jag jagar upp mig över att ingenting blev som jag ville.
  3. SE DET SOM ÄR BRA! Jag har en tendens att grubbla över småsaker som jag inte kan styra över. Mycket energi går åt till att fundera över varför saker är som de är och hur det ska bli. Det har hänt flera gånger på sistone att jag blivit påmind om hur dumt det är. Saker löser sig för det mesta, om man bara tar det lugnt och försöker fokusera på det som är bra, istället för på det som man tror inte fungerar. Många gånger har problemen bara existerat i mitt huvud och då är det ju korkat att ägna så mycket tid åt dem.
Nu ska jag fylla i vatten i min glasburk, klämma ut lite färg och sätta igång med dagens arbete. Jag känner på mig att det här blir en bra dag.

6 kommentarer:

Maria sa...

Klokheter! Precis så är det ju!

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Härligt när man kommer till den insikten och känner att det börjar flyta på igen. Jag är också en grubblare som kan sätta käppar i hjulet för mig själv. Men när jag slutar fundera så mycket och bara gör, så brukar det gå finfint.

Ha en bra dag!

Kramar Victoria

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Åh om du visste hur rätt du har och hur lika jag tänker. Speciellt just nu. Se mitt kommande inlägg;)

Man är sin egen värsta fiende...alla gånger.

Lycka till idag!
Kram

Elin sa...

Tack för uppmuntrande ord - det gör dagen ännu bättre :)

PetraMaria sa...

Heja, heja, heja...så skönt när det vänder :-)
Kör så det ryker nu.

Elin sa...

Tack, tack! Det ska jag!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...