30 april 2012

Lagerplats och emballage

Pärmar och ramar i mitt målarrum
Mitt målarrum ser ut som en lagerlokal just nu. Jag åkte ju och handlade en hel del material i lördags och sedan kände jag mig för sjuk för att ta reda på allt och det hamnade bara på golvet. Nu känner jag mig lite piggare, men jag vet fortfarande inte riktigt var jag ska göra av allt. Jag skulle behöva ett helt rum där jag kan förvara ramar, dukrullar och packmaterial, men vi har liksom inget rum över. Jag har sneglat lite på källaren, men den är verkligen en riktig källarkällare, med fukt, spindlar och skräp så det skulle bli ett stort jobb att få den tillräckligt fräsch för att förvara konstmaterial i. Svårt...

På tal om packmaterial så har jag en fundering. Än så länge har jag bara lagt ut små konsttryck till försäljning på  Signerat, men tänkte lägga ut de större så fort jag hinner. Problemet är bara hur de ska skickas? De mindre har jag skickat i pappryggspåsar, efter tips från andra konstnärer, och jag hade tänkt göra samma sak med de större. Därför köpte jag några ex av pappryggspåsar i större storlek också (A3+), men de känns alldeles för tunna för att inte bli förstörda i posten (vilket jag egentligen också är rädd för med de mindre). Jag ser att många skickar sina tryck i tuber, men jag vill helst inte det. Kanske är jag fånig, men jag tycker att det är svårt att få trycken helt plana när de har varit rullade, och en vågig tavla är inte så snyggt.

Idag såg jag på den här sidan att det fanns wellpapppåsar som ska vara extra böjsäkra. De finns både i A4- och A3-format, och är till och med lite billigare än pappryggspåsarna, åtminstone i den större varianten. De har också tuber, samt någon fyrkantig modell av tub som man kan förvara platt och sedan vika när det är dags att skicka, men den var lite dyrare än de andra. (Det är ju annars ett problem med tuberna - förvaringen!) När det gäller porto är det, så vitt jag förstår, ingen skillnad på om jag skickar trycken i platta kuvert eller tuber . De större trycken går då som skrymmande brev och lämnas inte ut direkt till mottagaren utan de får hämta breven på ett utlämningsställe. (Vilket betyder att en historia jag hörde om att brevbärarna viker ihop för stora kuvert och stoppar in dem i brevinkastet inte borde stämma).

Just nu lutar jag åt att beställa de kraftigare wellpapppåsarna till både de små och de stora trycken, men jag ska fundera lite till. Är det någon som har något bra tips?

1 kommentar:

Anonym sa...

vart har du köpt pärmarna?
skriv gärna svar till
gisela_johansson@hotmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...