20 april 2012

Konst på loppis

Tavla av G. Boström inköpt på loppis i Umeå
En av mina favorittavlor här hemma är inte målad av mig själv. I själva verket har jag ingen aning om vem konstnären är, för tavlan är inköpt på loppis för några år sedan. Visserligen står det G. Boström mycket tydligt i vänstra hörnet, men jag har ingen aning om vem det var (eller är). Jag vet bara att jag föll pladask för den när jag såg den bland en massa andra tavlor och möbler i en lada utanför Umeå. Det var något med de milda färgerna och de sneda gamla husen som tilltalade mig. Senare har någon påpekat att miljön påminner om en Pippi-film, där hon rider omkring i en liknande snöig stad, och det stämmer faktiskt. Kanske är det därför jag föll för den? Jag har alltid gillat Pippi och filmerna har i perioder spelats om och om igen här hemma. Hursomhelst så spelar det inte så stor roll för mig vem som har gjort den, eller varför jag tycker om den. Jag gör det bara. Den gör mig glad, och det räcker.

Idag har jag påbörjat en ny målning, men mest har jag bara gått omkring och tänkt. Jag känner mig lite trött, det känns bra att det är fredag och jag ser fram emot en skön (och förhoppningsvis lugn) helg med familjen. Jag har bara några små saker jag ska fixa innan de stormar in här hemma...

Ha en trevlig helg!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...