26 april 2012

Göra själv eller köpa färdigt?

Tre dukar uppspända och grundmålade
Igår hann jag med att göra färdigt tre nya dukar innan mina barn krävde att jag skulle sluta jobba för dagen. Ja, de sa inte det rakt ut, men när Sonia tokgrinade ute på gården för att hon inte fick gå ut utan jacka, och Greta ville mysa i soffan insåg jag att det var bäst att ge dem lite uppmärksamhet. Tre dukar räcker dessutom gott och väl den här veckan.

Det är lite pyssel med att förbereda dukar för målning när man gör allt själv, men jag är van med det och har aldrig riktigt funderat över om jag skulle köpa färdiga dukar istället. En av anledningarna är att jag vill kunna bestämma mått och dukkvalitet helt själv. Än så länge har jag inte hittat kvadratiska färdigspända dukar i linne, bara bomull och det vill jag inte ha. Dessutom har jag ingen konstnärsbutik i närheten, och det känns lättare att beställa kilramsdelar och duk på rulle vid beställning på nätet. Det borde bli ganska stora paket annars. En tredje anledning som jag alltid har tagit för given, men aldrig (så vitt jag kan minnas) räknat på, är att det är mycket billigare att göra jobbet själv. Men stämmer det verkligen? Kanske är det dags för en liten uträkning?

Efter några snabba sökningar på nätet visar det sig att det inte är så enkelt. Om jag skulle använda mer traditionella format så är det (åtminstone på Artistica.nu där jag brukar beställa material) något billigare att köpa uppspänd duk. Jag räknade på storleken 38x46 cm och då kostar en färdig variant 78 kr, medan min hemmagjorda kostar 88 kr och då har jag inte tagit med häftklamrar och arbetstid i beräkningen.

Vill man däremot ha kvadratiska dukar så blir det lite annorlunda. Jag hittade en sida (malarduk.se) som hade kvadratisk uppspänd linneduk i 3D-variant, dvs med lite tjockare kilram som kan hängas utan ram. Det behöver jag egentligen inte ha, eftersom jag vill rama in mina målningar, men jag hittade ingen annan. (Är det någon annan som hittar det så tala gärna om det för mig!). Här blir det större skillnad på priset. Den färdiga kostar 282 kr i storleken 40x40 cm, medan min hemmagjorda kostar 85 kr.

Min snabba uträkning visar alltså att jag vinner på att göra mina egna dukar så länge jag vill måla kvadratiskt, men om jag någon gång byter till standardformat kan jag lika gärna låta andra göra jobbet. Men jag ska nog ägna lite tid åt att leta efter fler återförsäljare av konstnärsmaterial... Det kanske kan löna sig.



7 kommentarer:

Carola sa...

Vilken bra information! Jag har själv funderat på det där.
PS. Bra blogg!

Elin sa...

Tack Carola!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Ja du det där kan man fundera på:) Som t ex detta med akvarellpapper...fick idag papprets rolls royce (Arches) i present och ett sådan block med 20 sidor kostar ca 500 kr i konstnärsbutik. Och göra sitt eget är det ju inte tal om, haha...MEN, om man beställer från USA skulle det vara tredubbelt så billigt..ja minus frakten då men iaf! Värt att testa. Och är pappret billigare borde ju även färgerna vara det!

Elin sa...

Ja, herregud ... jag har inte ens börjat titta på butiker utanför Sverige... Behöver nog göra lite research!

Lo sa...

Sökte inspiration om träd och hittade dina fina träd under veckans tema.Dina veckoteman är så inspirerande. Det är häftigt hur detta att arbeta på "löpande band" faktiskt kan förlösa kreativitet!
Allt gott!

Elin sa...

Lo: Ja, det är lite motsägelsefullt kanske, att "löpande band" kan väcka kreativiteten... Kanske är det för att man kopplar bort tänkande lite... och att man kan prova nya idéer på samma motiv på en gång. Om ett försök blir misslyckat kanske nästa blir bra.. Kul att du blev inspirerad i alla fall!

Konstärsmaterial sa...

Hej hej!

Har själv beställt kvadrater hos Målarduk. Finns inte via sidan, men de kan göra av nästan vilka modeller som helst. Lycka till! :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...