1 april 2012

Fortsatta förberedelser

Konsttryck inramat i ny ram från Ikea
Jag fortsätter med mina förberedelser inför Gästrik Konst. Igår var jag till Ikea och köpte några ramar som jag ska ha till återvinningstavlor och konsttrycken. Jag har bara tänkt rama in två tryck, ett av varje storlek, för att visa hur de ser ut inramade, sedan får resten ligga i cellofanpåsar så att de är lite skyddade. Jag har ännu inte riktigt klurat ut hur de ska ligga, men det löser sig nog på onsdag när vi ska hänga. 

Ramen jag köpte till konsttrycken heter Virserum och är en ny variant för mig. Tidigare har jag alltid köpt Ribba (vilket jag gjorde även nu till återvinningstavlorna), men jag har blivit lite besviken på deras passepartouter. Vissa av dem (mycket underligt att det inte är alla) har en tendens att gulna, och de är antagligen inte gjorda av syrafritt papper. Virserum ska i alla fall enligt beskrivningen vara ph-neutral och inte missfärga motivet. 

Jag är i alla fall otroligt nöjd med resultatet. Det blev så snyggt. På bilden här ovanför ser tavlan ganska liten ut men i verkligheten är den ganska maffig. Ramen är 50x50 cm och bilden 28x28 så att titel och signatur syns innanför passepartouten (se bild här nedanför). Nu ska jag bara fundera ut hur många ex. jag ska trycka upp och ha med till utställningen. Det är ju helt omöjligt att beräkna rätt, men jag får väl fylla på efterhand om de skulle ta slut... 


Under bildens finn lite plats för titel och signatur

5 kommentarer:

iHanna sa...

dina tavlor/tryck är underbara! mycket snyggt med signatur + titel precis vid passpartouten.

Catharina Engberg sa...

Jag undrar: Var lämnar du in dina målningar för tryck?

Elin sa...

Hanna: Tack!

Catharina: Jag gör tryck av mina målningar eftersom jag vill att fler ska ha möjlighet att köpa dem. Originalen är dyra och oftast ganska stora, vilket gör att vissa inte har råd eller plats för dem. Ett tryck är lättplacerat och billigare, men man får ändå motivet som man vill ha. På utställningen visar jag såklart originalmålningarna, men jag har med tryck för försäljning också. Det här är första gången så vi får se hur det går.

Catharina Engberg sa...

Jo visst blir orginalen dyra. Man vill ju få lite betalt för dom eftersom det ligger en hel del tid bakom. Vilken firma lämnar du till för att få orginalen tryckta? Jag har en länk till en tryckfirma på min blogsida, men det är ju bra att ge tips på fler länkar.

Dina tavlor är verkligen jättefina förresten! (Glömde skriva det förra gången.)

Elin sa...

Ha,ha... jag ser nu att du frågade VAR jag lämnade in mina tavlor... Jag tyckte du frågade VARFÖR :)

Jag gör mina tryck själv. Jag har investerat i en riktigt bra skrivare som använder samma pigmentbläck som firmor som gör gicléetryck. Hög kvalitet och enkelt att göra, men kanske inte så mycket billigare, eftersom både bläck och papper kostar.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...