24 april 2012

En smart idé

Min symaskin
Jag fick min symaskin för en herrans massa år sedan. Så många så jag kommer inte ens ihåg när det var. Det är en Husqvarna, enklaste modellen tror jag, men den fungerar alldeles utmärkt. Den har klarat av både sömnadslinjen jag gick efter gymnasiet och diverse konstprojekt som den inte riktigt är gjord för. Ibland önskar jag att jag hade en lite mer avancerad maskin, men samtidigt känns det inte så motiverat när jag syr så lite som jag gör. Kanske i ett senare liv? 

Igår tog jag i alla fall fram Husqvarnan, lite tyg och en sax för att göra något jag har tänkt på länge. Jag sydde en väska till en målning som skulle förflyttas hem till en eventuell köpare. Det kan vara lite bökigt att ta med sig stora målningar, särskilt om man ska ha flera stycken samtidigt, men med  väskor blir det mycket enklare. Tavlorna skyddas något av tyget, och det blir lättare att bära. 

Modellen var bara helt vanligt fyrkantig, den här var ca 75x75 cm, med två handtag som går att trä över axeln. Tyget jag använde var ett par av farmors gamla blårandiga gardiner, som inte var tillräckligt fina för att användas till något annat, och inte tillräckligt fula för att slängas. En riktigt bra idé alltså - på flera sätt: Det blir lättare att bära, jag slipper använda bubbelplast och dessutom får jag mer plats i tyggarderoben. Jag tror jag ska göra en hel uppsättning i olika storlekar som jag kan använda när det är dags för utställning...

... men först ska jag måla något att ha i väskorna!

2 kommentarer:

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Vilken win-win situation alltså. Du måste visa upp resultatet sen.

Elin sa...

Ja, det ska jag... om det nu blir några tavlor att sy väskor till..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...