29 mars 2012

Två storlekar av konsttrycken

Ett stort och ett litet konsttryck
Det har varit en långdragen process det här med att tillverka konsttryck av mina målningar. Jag började undersöka olika möjligheter för många månader sedan, men inte förrän nu är allt färdigt. I morgon går mitt allra första tryck iväg till en vinnare i utlottningen (det går fortfarande att anmäla sig här) och sedan finns de att köpa på utställningen som börjar om en vecka. Vill man beställa här så går det också bra. Då skickar man bara ett mail med det man vill ha, så löser vi det.

En sak som har gjort att det har dragit ut på tiden är storleken på trycken. Jag vill att de ska vara så enkla som möjligt för köparen att rama in, vilket innebär att de bör följa standardmått på ramar. Problemet är bara att jag gör kvadratiska målningar, och den formen på ramar är svårare att få tag på. Efter en del efterforskningar, både på nätet och i verkligheten, har jag hittat kvadratiska ramar på Clas Ohlsson, Ikea, Åhléns och Gallerix men det finns inga standardmått. Naturligtvis går det att hitta exakt rätt mått hos professionella rammakare, men då är antagligen priset ett annat. Å andra sidan så får man då också gissningsvis bättre kvalitet och service.

Det mindre trycket är i alla fall gjort på ett papper i storlek A4, medan bilden är ca 14x14 cm. På det sättet kan den passa både i en standardram i A4-storlek (se bilden här nedanför) och en 30x30 ram med passepartout där hålet är 15x15 (finns t ex på Åhléns). Bilden är lite mindre än passepartouten för att titel och signatur som är skriven under bilden ska synas. Ikea har en ram (Ribba) som är 23x23, och den skulle vara perfekt till den här bilden, om inte passepartouten bara tillåter en bild som är 12x12 cm. Det är för litet tycker jag. Sedan är det ju inget som säger att man inte kan beställa en ny passepartout från t ex Gallerix till Ikeas ram. 

På det större trycket är bilden 28x28 cm, medan papperet är 33x45 cm. Måtten är anpassade efter en 50x50 ram, t ex Ikeas Ribba, med passepartout där hålet är 29x29 cm. Vill man ha en mindre ram går det förstås att använda en 30x30 ram utan passepartout, men då måste man skära av lite på kanterna på trycket. 

Sådana här saker kan jag grubbla på i evigheter, eftersom jag vill att det ska bli rätt från början, men jag börjar lära mig så smått att bara köra. Att allt går att ändra i efterhand om det blir fel. Dessutom är jag ju flexibel... vilket betyder att det mesta går att anpassa om det är någon som vill han någon annan storlek. Så nu kör vi!
Litet konsttryck i standardram i A4-storlek (Ikeas Ribba)

4 kommentarer:

Victoria - Elvira Spekulerar sa...

Oj, jag inser att jag gillar den där bilden också, väldigt mycket... Vilket fint hem ni har förresten, jag missade att skriva det i det inlägget när du visade upp det.

Elin sa...

Tack Victoria! Om du vinner kan du ändra dig och ta den istället... det är helt okej.

Diane Gilleland sa...

Just popping in to say hello. I just received your beautiful postcard in the DIY Postcard Swap, and I'm loving your blog! I will treasure this piece. Thank you for all the obvious care and skill that went into it!

Elin sa...

Thank you so much! I am happy you enjoyed it.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...