27 mars 2012

Nu har jag bestämt mig

Prints/konsttryck på rad
Dagen har ägnats åt förberedelser inför Gästrik Konst som börjar nästa vecka. Stora konsttryck ligger och torkar på matrumsbordet (en mindre variant kan du fortfarande vinna här) och de är, om jag får säga det själv, otroligt fina. Färgerna är underbara och detaljerna så tydliga. Det märks att det är hög kvalitet på både papper och pigmentbläck. Jag vill ha dem allihop, men vet inte riktigt hur jag ska få plats.

Jag har grubblat en hel del över de här trycken. Mitt mål har hela tiden varit att tillverka och sälja reproduktioner av mina originalmålningar, men frågan har varit hur det påverkar köparna och om det är etiskt riktigt att sälja tryck av målningar som jag redan sålt. Jag fick en hel del kommentarer när jag skrev om det här sist (tack för det - jag uppskattar att ni tar er tid att uttrycka era åsikter), och jag har läst och funderat och diskuterat med andra och äntligen kommit fram till vad jag tycker. Min åsikt är att jag äger rättigheten till mina bilder och har rätt att tillverka reproduktioner även om originalet är sålt. Även om trycken är av hög kvalitet och man till och med ser dukstrukturen i vissa, så är det ändå tydligt att det är en kopia, eftersom originalet alltid är en akrylmålning på duk. Jag kommer dock inte att göra tryck av alla mina gamla målningar, utan bara av några utvalda.

Det räcker dock inte med att bestämma sig för att göra tryck, för direkt dyker det upp följdfrågor. Vilken storlek ska trycken ha? Hur mycket ska de kosta? Ska de numreras, signeras, och i så fall var? Suck! Mer grubblande och fler beslut, men mer om det vid ett senare tillfälle. Nu ska jag fixa ramar.

2 kommentarer:

Sara sa...

ser väldigt fint ut! Inspirerande att följa det du gör (företagandet och skapandet)! jag jobbar som en gnu just nu och dessvärre orkar jag inte så mkt på fritiden, men inspirerande läsning här ändå!Trevlig helg förresten!

Elin sa...

Det går i perioder. Du får mer ork och tid senare. Jag började ju måla igen när jag var föräldraledig, inte med första dock, då var jag alldeles för hispig för att ha tid med det :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...