21 mars 2012

En liten justering av mitt schema

Många lager färg på staffliknoppen
Gårdagens galna jag har blivit mycket lugnare idag. Jag satte mig nämligen ner igår och funderade ut en plan för de kommande dagarna. Om jag ska hinna arbeta åtta timmar varje dag, måste jag börja lite tidigare på morgnarna. De två största tjejerna kommer hem från skolan halv tre och jag hämtar lillskruttan på förskolan strax därefter. Det betyder att jag måste börja jobba senast halv sju, vilket jag prövade i morse. När mannen och döttrarna lämnade huset stod jag redan vid staffliet och målade. Det fungerade alldeles utmärkt. När klockan var kvart i elva hade jag gjort färdigt målningen jag höll på med. 

En annan anledning till att det gick så snabbt att måla idag, var att jag inte öppnade datorn förrän det blev dags för lunch. Tidigare har jag alltid startat morgonen med att kontrollera mailen och skriva inlägg, men det är så vansinnigt lätt att fastna i andras bloggar och innan man vet ordet av är dagen nästan slut. Jag måste slita mig från drömmandet och börja göra. Morgonens inlägg på datorn har jag förprogrammerat så det klarar sig utan min hjälp. Eftermiddagen kan jag sedan ägna åt diverse datorarbete, bloggläsande och skrivande i måttliga mängder. 

En tredje sak jag måste bli bättre på ar att bara göra jobb under de åtta timmar jag har till mitt förfogande. Inte sätta på diskmaskinen, svara på ett personligt mail eller plocka undan efter min stökiga familj. Bara jobb! Det enda undantaget från den regeln som jag kan tänka mig är att träna, eftersom jag tänker så bra då.  Ibland behöver jag skaka om hjärnan och kroppen lite för att få ny energi. 

Och när jag tänker på det... det är nog dags för lite ny energi redan nu eftersom jag har varit så duktig. På med joggingskorna alltså.


2 kommentarer:

Maria sa...

Det är bra! Jag försöker också vara strukturerad på arbetstiden. Får dock inte till 8h om dagen eftersom jag både hämtar och lämnar barn. Min effektiva tid är bara ca 5 h om dagen minus lunch. Men det får det vara värt, vill att minstingen ska ha korta dagisdagar.

Elin sa...

Ja, det är skönt när man kan ha korta dagar för barnen. Jag märker att de mår mycket bättre av att komma hem tidigt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...