31 mars 2012

Att följa sin egen känsla

Återvinningstavlor på hög
En sönderriven akvarell väntar på att få återvinnas till något nytt
Ännu inte helt färdiga återvinningstavlor
Varje år har jag haft med mina återvinningstavlor på Gästrik Konst, och de har sålt slut nästan direkt. I år hade jag inte tänkt ha med några, mest för att jag inte kände någon lust att göra dem, men också för att jag tyckte att de inte riktigt passade in med resten av målningarna. Dessutom har jag ju konsttrycken i år, för dem som vill köpa en tavla men inte har lust eller råd att lägga ut flera tusen kronor.

Flera av mina nära och kära har nog tyckt att mitt beslut har varit lite tokigt, och att jag borde göra några återvinningstavlor för att få sälja mer. Men det är just det som har gjort att jag tappat sugen lite grand. Det finns ingenting som dödar min motivation mer än tanken på att skapa för att sälja. Jag måste göra det som känns lustfyllt, inte det jag tror att andra vill ha.

Igår ställde jag mig vid staffliet och tänkte göra färdigt en målning som jag har haft en del problem med, men det kändes bara tråkigt och jobbigt. Jag kunde inte se framför mig vad jag ville med den, så för att släppa loss lite började jag plocka lite i min återvinningslåda, och helt plötsligt var allt det jobbiga som bortblåst. Hela eftermiddagen satt jag vid mitt bord i målarrummet och klippte, rev, klistrade och målade frenetiskt. Idag åker jag och köper ramar, för det blev visst återvinningskonst i år igen!


6 kommentarer:

Marianne Sandqvist sa...

Håller med dig om att det inte går att tvinga fram kreativiteten!

Så kul att det lossnade!
Dina återvinningstavlor är så himla fina!

Kram Marianne

Elin sa...

Tack Marianne!

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Bra beslut, ser jättefint ut!
Lycka till!

Elin sa...

Tack, tack!

färgtrappan sa...

Ja håller med dig helt. Lusten måste styra annars blir det ju heltokigt. Ser jättespännande ut. Gillar dina färgkombinationer :)

Ett vårhej från maja på färgtrappan (som nu vaknat till liv igen;)

Elin sa...

Maja: Härligt att du har vaknat! Då ska jag titta in till dig :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...