23 februari 2012

En ordentlig ram gör hela tavlan

Sonias och Gretas collage inramade
Våra barn är, som de allra flesta andra, väldigt kreativa och kommer hem med teckningar och projekt från skola och förskola var och varannan dag. Här hemma vill de mer än gärna dra fram pärlor, färger och papper för att skapa mängder av konstverk. Tyvärr är jag inte så väldigt duktig på att ta hand om de där konstverken. De hamnar i en låda eller i bästa fall på kylskåpet och några måste jag erkänna åker raka spåret ner i soptunnan, med tanken att de producerar så vansinnigt mycket att de ändå inte kommer att märka något. Det gör de inte heller, men det känns ändå inte särskilt bra.

I söndags hade vi en pysseldag här hemma. Greta och Sonia fick varsin tillskuren kartong som var 30x30 cm och så tog vi fram Gretas pyssellåda från Panduro, några mönstrade tejprullar, en och annan tidning och ett limstick. Vilken lycka! De var fullt koncentrerade och skapade varsitt collage med hjälp av filt, tejp, paljetter, en fjäder, en urklippt hund och lite färg. Det enda jag hjälpte till med (förutom att tvätta penslar och hålla koll på färgkoppar!) var att limma fast paljetterna med limpistolen.

Tjejerna var så nöjda och stolta över sina verk och det kändes inte rätt att bara stoppa undan dem den här gången (och dessutom kunde det ju vara dags att kompensera för alla tidigare misshandlade teckningar). Istället för att bara hänga upp dem på väggen som de var, bestämde vi oss för att det behövdes riktiga ramar, och vilken skillnad det blev! Inramade i två stora (50x50 cm) ramar från Ikea har helt plötsligt två barncollage förvandlats till modern konst. Nu hänger de i vår övre hall, alldeles utanför vårt sovrum, och jag blir glad varenda gång jag går förbi.


5 kommentarer:

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

De är fantastiska Elin! Hälsa dina tjejer det:)

Jag blev så inspirerad så jag skrev ett liknande inlägg om barns kreativitet...

Ha en fin dag!

Elin sa...

Jag ska hälsa! Såg just ditt inlägg och skrev ett svar där.

Sara sa...

rackarns snygga!

Elin sa...

Sara: Ja, visst är de!

Linnea sa...

Vilka fina tavlor!! Är de till salu? Dina barn kan bli kända :) Mvh Linnea (nilsson.linnea@hotmail.com)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...