16 januari 2012

Och nu då?

"Återvinningskonst 41", 2012, blandteknik, 15x15 cm (SÅLD)
Förra veckan var hektisk. Det var massor att förbereda inför utställningen i Hofors, och jag hade fullt upp hela dagarna. Nu är vernissagen avklarad och utställningen sköter sig själv i tre veckor. Nästa utställning är inte förrän om tre månader. Vad ska jag göra nu? Inga problem. Jag har har en plan.

Idag börjar nämligen en e-kurs som jag har anmält mig till. Den heter Hello Soul Hello Business och är ett samarbete mellan Kelly Rae Roberts och Beth Nicholls från Do what you love. Jag gick ju en e-kurs i våras för Kelly Rae Roberts som hette Flying Lessons och den gav mig massor av idéer om hur man kan starta ett kreativt företag och med den här kursen är jag redo för nästa steg. Hur ska jag kunna leva på det jag vill göra? Det är där det stora problemet kommer. Jag är livrädd för allt som har med ekonomi och företagande att göra. Det känns så otroligt besvärligt att sätta sig in i alla regler och annat, och eftersom jag är en sådan som vill förstå allt på en gång, har det varit lättare att bara sätta stoppa huvudet i sanden och hoppas att det ska försvinna. Inte en särskilt smart strategi.

Ett av mina största mål med min tjänstledighet är att tvinga mig själv att komma över den här skräcken. Min man och jag har redan en enskild firma eftersom vi äger en gård, men jag har hela tiden lämnat över allt ansvar till honom. Det håller inte i längden. Jag måste ha kontroll över mitt eget och det är bara att kasta sig ut. För att verkligen inte kunna komma undan har jag också anmält mig till en starta-eget-kurs på det lokala företagscentret. Det är riktigt läskigt för då kan jag inte gömma mig bakom datorn. Men det som inte dödar härdar. Sägs det i alla fall...

2 kommentarer:

Nordljus sa...

How exciting that you're taking these courses. I was thinking about taking the e-course as well, but it's too early for me, I'm not there yet. Maybe next time. I can very much relate to what you write about starting your own business. I find the thought scary too, but it's good to take the first steps and give it a try!

Elin sa...

You wouldn´t be the only one who hasn´t started yet if you took the e-course. I think it will help me get over my worst fears!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...