17 november 2011

Ett motiv - trettio bilder 17

Hund i blandteknik
Sjuttonde dagen på novembers utmaning och jag har inte tröttnat än. Tvärtom faktiskt. Dagens hund kom till på max fem minuter medan jag väntade på att färgen på en större målning skulle torka. Det är det som är så skönt med de här hundarna. Jag behöver inte tänka så mycket, bara göra, och jag märker redan att övningen är bra för mig.

Tidigare har jag tagit ganska god tid på mig innan jag kommer igång ordentligt med måleriet. Jag har ägnat lång tid åt att fundera, leta inspirationsbilder och annat som gjort att det ibland har gått en halv dag innan jag ens doppat penseln i färgen. Nu märker jag att det går snabbare. Ska man göra en hund varje dag kan man inte sitta och grubbla i flera timmar först. Det är bara att göra, och det smittar av sig även på mitt övriga måleri.

Det var en oväntad, men trevlig följd av Art Every Day Month!

Dagens hund ritade jag först upp med tuschpenna på ett genomskinligt papper. Det liknar smörpapper, men är något gammalt papper som tjejerna fått från sin farmor.

Tuschhunden såg lite tråkig ut så jag använde den akrylfärg som var kvar på paletten efter att jag målat  grunden på en större målning. Därför blev det en rosalila hund.
Som bakgrund använde jag ett papper som jag tidigare grundat med vanlig överbliven väggfärg i en blågrå nyans.

Bakgrunden såg också lite tråkig ut så jag tänkte att jag skulle skriva någon text på den. Naturligtvis skulle den handla om hundar och den enda jag kom på var "Vad tar ni för valpen där i fönstret". Texten i sin helhet hittade jag på nätet.
Till slut sydde jag fast den lilla hunden på bakgrunden med den tråd som fanns i symaskinen. Jag hade sådan tur att den matchade perfekt. Rosalila!

Allt det på fem minuter. Det är väl rätt bra jobbat?

8 kommentarer:

Unknown sa...

This is adorable! I love the dog:)

Elin sa...

Thank you!

Ann Marie sa...

Neat idea. Boy, you have taken this little doggy on a journey for sure.

Christine sa...

I love your pics of dogs...they are wonderful... thank you.

Carolyn Dube sa...

5 minutes?! Wow!!!! Did I mention wow! 5 fantastic minutes because it is adorable!

Elin sa...

Carolyn: I was in a hurry because I was hungry :) I took the first paper, paint and thought that I could find, and I worked fast. You should have seen me running from the studio to the computer and back. I don´t think I would be able to do it again.

Tracey FK sa...

Elin this is my favourite by a long way!!!! I am finding the same thing... just jump in and do... so good for your creativity xx

Lia Edwards sa...

This is beautiful. I love the stitching, the handwriting and the colours. I love how you are using the same motiv every day but doing something different with it each time. Great idea. Your work is beautiful.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...