20 oktober 2011

Hur man roar en gnällspik


Greta har varit sjuk sedan förra torsdagen. Hon har hög feber och hosta, men är på barns vis ändå ganska pigg. Långa dagar hemma kan bli ganska tråkiga för en kreativ liten tjej, så bitvis är det en aning gnälligt här hemma, när de trötta föräldrarna inte orkar hitta på nya roliga lekar. För att undvika alltför mycket gnäll (från både vuxna och barn) fungerar följande strategi ganska bra (åtminstone ibland):

  1. Låt lillasyster stanna hemma från förskolan. Hon har mer energi att leka än gamla föräldrar.
  2. Lägg ut en stor vaxduk på köksbordet och ta fram allt kreativt material du hittar - den här gången blev det Play-doh.
  3. Lek lite du också. Det är riktigt kul!
  4. När de små har kommit igång och du känner dig nöjd - gör något du vill göra (här hemma är småtjejerna oftast nöjda med att jag gör något annat, så länge jag är i närheten så de kan berätta för mig vad de gör) 
  5. Njut av lugnet och kreativiteten och försök att inte tänka på degfläckarna på kökssoffan och alla små degbitar som fastnat mellan springorna i golvet. 


2 kommentarer:

Elisabeth Lyngbo Sundell sa...

Tack för tänkvärda ord. Ibland undrar man varför man håller på. Men det är de fantastiska stunderna som ibland gör att det blir guldkant på själva livet och som jag faktiskt fick igår under ett samtal om måleriet. Då känner jag mig så euforiskt glad och att detta är så jäkla kul :)

Ha en bra dag i sjukstugan!
//bettan

Elin sa...

Idag har jag haft en sådan dag när det är riktigt kul - trots sällskap av sjuk dotter.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...