21 oktober 2011

Hur man återvinner en akvarell


"Mosaik 1", 2011, collage av akvarell, 15x15 cm
Jag tycker att det är roligt att måla akvarell, men jag är inte särskilt bra på det. För varje någorlunda lyckad målning går det minst ett tiotal andra som inte är så lyckade. Det retar mig att bara kasta bort så mycket material, därför har jag ägnat mig åt akrylmåleri istället. Då kan jag måla över en misslyckad tavla hur många gånger som helst. Nu har jag dock kommit på ett sätt att återanvända alla gamla akvareller som inte håller måttet - och inte vara rädd för att göra nya. Jag gör collagemosaik av dem, precis som jag gjorde med mina gamla oljemålningar, fast i mindre skala. Och så kunde jag inte låta blir att trycka dit lite bokstäver också. Det blev riktigt bra tycker jag.


Först rev jag sönder akvarellerna i mindre bitar, ca 1,5x1,5 cm. Jag tänkte vara duktig och riva med hjälp av en linjal så att bitarna skulle bli exakt lika stora, fast med lite fransiga kanter, men jag blev otålig och rev på fri hand i stället. Det blev ganska ojämnt, men det gjorde inte så mycket i slutändan.


Sedan limmade jag fast bitarna på en vitmålad kartongbit (15x15 cm). Jag använde mitt vanliga blanka akrylmedium och målade även över de rivna bitarna, vilket gjorde att de rivna kanterna färgades in lite när akvarellfärgen löstes upp. Jag var lite rädd för att färgen skulle lösas upp helt, men det gjorde den inte.


Slutresultatet blev väldigt blankt, något jag inte brukar tycka om, men i det här fallet kanske jag låter det vara så. Det gör att färgerna får lite mer lyster och gör att det nästan ser ut som glasmosaik. Tänk ett badrum med sådan färgglad mosaik på väggarna!

4 kommentarer:

Nordljus sa...

What a great idea! It's what I love about acrylics as well, that I can just paint over them. With watercolours, I always feel so pressured to get it right, especially as the paper's so expensive. But I just love the watercolour paints at the moment and am trying to get better at them. But I might have to start tearing them apart too.

Elin sa...

Det är riktigt roligt! Jag vill nästan måla fler akvareller för att ha mer att riva sönder :)

Anonym sa...

Jeez, vad snyggt, och vad du är påhittig?
Vad har du för stämpel sen till texten?

Elin sa...

Tack! Jag har köpt stämplarna på Panduro har jag för mig... letade länge innan jag hittade rätt typsnitt.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...