15 oktober 2011

En målning påbörjas





För några veckor sedan påbörjade jag en målning som inte blev färdig. Jag har inte haft tid att måla mer på den förrän idag, men jag hann inte färdigt nu heller. Greta är sjuk och jag fick springa mellan staffliet och soffan för att sätta på film, ge alvedon eller bara prata lite.

Bilderna här ovanför visar hur målningen såg ut när jag påbörjade den, från den första skissen till mer färg och ett detaljerat ansikte. Tanken var att jag skulle dokumentera hur en målning utvecklas från de första penseldragen till den sista finputsningen. Jag har ofta tänkt att göra en sådan dokumentation men glömmer det när jag går upp i måleriet. Den här gången ska jag försöka komma ihåg det hela vägen.

De  tre första bilderna visar hur jag oftast gör när jag påbörjar en målning. Först målar jag hela duken i en färg, vilken som helst. Jag tycker inte om att börja med vit duk. Sedan skissar jag upp motivet med kol, för att sedan fylla i med akrylfärg av någon annan färg. I det här stadiet är det inte så noga. Jag gör mina skisser väldigt hastigt, det handlar mer om att få till rätt hållning och proportioner.

När skissen känns färdig börjar jag oftast med ansiktet. Fortfarande ingen finputsning, men lite färg och få dragen på plats. Nästa steg brukar vara att välja färger och fördela dem över målningen. Den här gången har  jag valt att arbeta med färger jag inte brukar använda så ofta, men jag har inte bestämt annat än att bakgrunden ska vara smutsrosa och klänningen dovt orange.

Innan jag går vidare med resten av färgerna börjar jag peta mer på ansiktet. Finjustera och putsa för att få rätt uttryck. Det kan ta ett tag. Jag är ganska petig med just ansiktet. Oftast måste jag låta målningen vila och  gå och kika på den med jämna mellanrum innan jag vet om den är bra. Blir inte ansiktet bra är det ingen mening att fortsätta med resten av målningen. Tycker jag.

Det fortsatta arbetet visar jag förhoppningsvis i ett senare inlägg - om jag kommer ihåg att fotografera.

6 kommentarer:

Nordljus sa...

I also try to take pictures of the processes as often as possible if I remember, it's so nice to see the process and progress afterwards. And I always love to see how others work. Love the colours and the expression on her face! Seeing these photos just makes me want to paint straightaway. I'm looking forward to get back to my paints and brushes after my short holiday next week!

Elin sa...

Hoppas du får en trevlig semester - och inspiration till nya målningar!

HELENA TROVAJ (fd Öhman) sa...

Va kul att se ditt tillvägagångsätt! Jag tänkte samma tanke igår när jag hade en hel målardag, att jag skulle fotografera för att dokumentera själva arbetsflödet ,men sen så glömde jag bort det i mitt målardilerium:)

Elin sa...

Det är lätt hänt att glömma. Idag såg jag en bloggare som fotograferat många bilder under processens gång och sedan klippt ihop dem till en film. Jättekul att se - det borde du göra!

I morgon kommer fortsättningen på mina bilder - det blev bara två till!

Sara sa...

Vad roligt att få se hur den växte fram!

Elin sa...

Ja, jag tycker att det är roligt att se arbetsprocessen så jag tänkte att andra kanske vill se min.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...