8 maj 2011

Tankar om att ställa ut: Sålla

Svårt att välja? 
Innan jag hade min första utställning försökte jag läsa på lite om hur man egentligen gör. Hur väljer man ett tema? Hur planerar man på bästa sätt? Jag tänkte mig att det borde finnas bloggar där konstnärer visar sina planeringsböcker eller skissblock och skriver om sina tankar inför en utställning. Ungefär som den modedesigner som besökte klassen när jag gick min sömnadsutbildning. Hon hade med sig sina inspirationsböcker, fyllda med teckningar, tygprover och urklipp. Så föreställde jag mig att fler gjorde. Men jag hittade inte mycket. Kanske är det för känsligt att skriva om? Ofärdiga tankar och halvfärdiga bilder är inte särskilt lockande att visa upp.

Mina skissböcker är inte heller mycket att visa för världen. De består mest av lösryckta ord, skisser, urklipp och anteckningar i en salig röra, men en planering har jag. Ett tema, en sammanhållen tanke som visserligen kan ändras under målandets gång, men som ändå gör att målningarna hänger ihop. Ibland kan jag plocka in någon äldre målning, som till exempel på årets Gästrik Konst, men bara om den passar in bland de övriga.

Vissa utställningar som jag har besökt verkar inte ha den sammanhängande tanken. Det ser ibland ut som om konstnären har tagit allt som finns hemma utan en tanke på om de passar ihop eller inte. Kanske kan det vara lockande att visa upp så mycket som möjligt när man väl håller på, men då tycker jag det är bättre att planera in fler utställningar. Jag orkar inte koncentrera mig på alltför många tavlor om de dessutom inte hänger ihop på något sätt. Hellre färre tavlor på samma tema, än många olika. Sålla bland verken alltså. Det tycker i alla fall jag.

2 kommentarer:

Sara sa...

Tänkvärt!

Elin sa...

Mmmm... har funderat lite på vad det är som gör att vissa utställningar känns så rätt och andra så oroliga, oavsett hur bra själva målningarna är. Fler funderingar kommer senare.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...