21 april 2009

Färdig eller inte?

Ny variant av "Våga flyga" (detalj)
Mina bilder blir inte färdiga förrän de flyttar hemifrån. När en tavla blir såld är den slutgiltigt färdig. Då kan jag inte göra några fler ändringar. Står den däremot kvar här hemma kan det hända att jag är där och petar på någon detalj som jag inte är riktigt nöjd med. Ett ansiktsuttryck som inte stämmer, eller en färg som är för gräll. Det har till och med hänt att jag har målat över en hel tavla, men det gör jag bara när jag är helt säker på att ingen kommer att sakna den.
Det är dock inte alla tavlor som råkar ut för dessa förändringar. Vissa av dem behöver inga ändringar. Då är jag nöjd direkt. Andra är jag tveksam till i början men vänjer mig vid och accepterar senare. Sedan finns det några som jag inbillar mig att jag är nöjd med, men som har någonting som retar mig. Tavlan här ovanför var en sådan. Jag tyckte om bilden som helhet men det var något med pojkens huvud som irriterade mig - så han fick en liten retuschering och nu tycker jag bättre om honom (i alla fall för tillfället). Här nedanför kan ni se hur han såg ut från början.

Den gamla varianten av "Våga flyga" (detalj)

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...