16 april 2008

Äntligen olja

"Älskad", 2008, olja på duk, 100x100 cm
Idag blev jag så sugen på att måla i lite större format så jag plockade fram oljefärgerna. Måtten på den här tavlan är 100x100 cm. Större än så har jag svårt att få plats med i arbetsrummet, och framförallt på staffliet som är av den enklare sorten. Från början målade jag en varg som stod bakom mamman och barnet. Jag tänkte på Vargsången som Ronja Rövardotters mamma sjunger i filmen: "Du varg, du varg kom inte hit. Ungen min får du aldrig." Det såg inte bra ut så jag målade över den. Vargen i sig blev riktigt bra men den passade inte in. Först försökte jag göra den mer diffus, men det hjälpte inte så mycket så jag tog bort den helt och gjorde några vaga människoskepnader istället. Det är det som är så fantastiskt med olja. Man kan ändra hur mycket som helst. Problemet är bara att det är så svårt att sluta. Jag är inte helt säker på att den här tavlan är färdig än. Kanske måste jag ändra lite på den i morgon...
SÅLD!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Elin!
Vill bara tala om att Janne blev supernöjd över tavlan han fick i present. Vi har satt upp den i vardagsrummet och där passar den superbra. Tack! Vi är även intresserad av fler småtavlor till den lilla han fick. Vi hör av oss!
/Ingela

Elin sa...

Vad glad jag blir att presenten blev lyckad. Jag hörde från Mathias och Lotta att han blev glad, men det är kul att höra det från dig också. Är ni intresserade av fler är det bara att ringa eller komma förbi.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...