27 mars 2008

Motivation

Jag läste i morgontidningen om en ung kille som målade tavlor på fritiden. Han fick frågan om han någonsin skulle sluta måla, och hans svar stämmer så väl in på mina egna tankar. Han menade att ju mindre man målar, desto sämre motivation får man. Något liknande läste jag i en intervju med konstnären Pär Kock från Gävle. Han målade ingenting på somrarna, och när han sedan skulle sätta igång på hösten så kändes det alltid tungt. Det blev inte bra konst på en gång, utan inspirationen kom med arbetet. Min slutsats är alltså att man inte kan gå omkring och vänta på inspiration som jag har gjort de senaste tio åren. Det är bara att sätta igång. Man måste måla många dåliga tavlor innan det blir en fullträff. Det kan man ju i alla fall drömma om!

1 kommentar:

Sara sa...

Jag håller med. Idéer och inspiration kommer automatiskt när man håller på och skapar... Man kommer på nya saker man vill testa och utveckla och letar undermedvetet och medvetet efter lösningar hela tiden, på något sätt...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...