23 mars 2008

Huldas byrålåda

Ända sedan jag var liten flicka så har jag vetat att de enklaste saker med lite hjälp kan förvandlas till fantastiska föremål. Mammas hårrullar pyntade med några tårtljus och flirtkulor blev ett luciatåg. Tandkrämskartongen (ja, det fanns sådana förpackningar när jag var liten) blev till ett flygplan åt min lilla docka. I vuxen ålder fixar jag ofta själv det jag vill ha eller behöver. I mina lådor ligger mängder av tyger, knappar och andra spännande saker och väntar på att förvandlas till något nytt. Mammas gamla gardiner blir nya stolsdynor i matrummet. Farfars gamla skjorta får nytt liv i ett lapptäcke. En förebild i detta återvinningstänkande är min farmor Hulda som inte kan ha kastat många saker i sitt liv. I hennes lådor gömde sig allt från gamla spetsar till ihopvikta papper från hårdbrödpaket. Vilken skatt för en liten nyfiken flicka! Idag bor jag i farmors hus och många av hennes sparade föremål vilar nu i mina lådor (inte hårdbrödspappret dock). Jag tänker ofta på henne när jag återanvänder gamla saker i stället för att alltid köpa nytt. Jag tror att hon är nöjd med mig!

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...